بخش مالیات باید سهم خود را در تامین منابع دولت تقویت کند

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی معتقد است: از آنجا که کشور در طول سال‌های گذشته در عملیاتی کردن مولفه‌های اقتصاد از جمله درآمدهای مالیاتی کارنامه قابل قبولی نداشته باید برای جبران این وضعیت از الگوی اقتصادی کشورهای پیشرفته و تجربه بهره گیری کنیم.

کامران ندری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز درباره اینکه چیدمان اقتصاد کشور در دولت سیزدهم باید به چه شکلی باشد، اظهار داشت: یکی از مولفه‌های اصلی برای پیشرفت کشورها در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد، توجه و توسعه به درآمدهای مالیاتی است که متاسفانه در کشور ما نظام مالیاتی نسبت به دیگر بخش های اقتصاد توسعه نیافته، از این رو دولت سیزدهم بدون شک باید برای تقویت این حوزه تدابیر جدی اتخاذ کند.

وی با اشاره به اینکه بانک اطلاعاتی جامع برای مودیان مالیاتی نداریم، افزود: فرار مالیاتی در اقتصاد ما بسیار زیاد است و نحوه مالیات ستانی خیلی ابتدایی و بدوی است که بدون شک با توجه به برنامه های جناب آیت الله رئیسی این روند باید اصلاح و رویکرد ما نیز در اجرای سیاست بر مالیات بر ارزش افزوده کاملا اجرا شود.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی ادامه داد: ما در سیستم اقتصاد کشورمان مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر تجمیع درآمد و پایه های مالیاتی خیلی گسترده ای نداریم لذا می توان گفت در مجموع نظام مالیاتی ما درخور رتبه ما یعنی اقتصاد بیستم دنیا نیست.

ندری با بیان اینکه اگر بخواهیم مشکلات اقتصادی را به نظام مالیاتی تقلیل دهیم درست نیست. تصریح کرد: ما به همان میزان که در تامین درآمدهای دولت با مشکل مواجه هستیم در زمینه هزینه کردهای دولت هم با مشکل مواجه هستیم که باید این روش و رویکرد اصلاح شود.

وی خاطرنشان کرد: دولت‌ها در کشورمان در جاهایی هزینه هایی را بعهده گرفته که نباید آن را قبول می‌کرد و بعضا نیز رویکردهایی داشته که جز هزینه برای دولت هیچ عایدی نداشته مثل پرداخت یارانه به افرادی که مستحق یارانه نیستند.

وی با بیان اینکه باید بازنگری جدی در هزینه های قوه مجریه در دولت سیزدهم صورت گیرد، تاکید کرد: متاسفانه ما در بحث اجرا و عملیاتی کردن سیاست‌ها، قوانین و مقررات مشکلات جدی داریم که باید این نارسایی ها رفع شود از این رو باید از سیاست‌های دولت‌های پیشرفته و نحوه اجرایی کردن نظام مالیاتی آنها در جهت حل مشکلان خود استفاده کنیم.

کد خبر 45050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =